למעלה מ-10 שנים שקורים שני תהליכים מקבילים בעולם המערבי

עלייה בתוחלת החיים, וביחד איתה - עלייה בשימוש בטכנולוגיה

הגיע הזמן לגשר על הפערים!

😊

על פניו, נראה שאלו תהליכים שקשורים זה בזה –השימוש הנרחב בטכנולוגיה הוא זה שמביא לעלייה בתוחלת החיים, בעקבות רפואה מתקדמת ותנאי מחייה נוחים. למרות זאת, נראה ששני התהליכים האלה לא מצליחים להתחבר – ובני הדור השלישי עדיין נרתעים מהשימוש בטכנולוגיה. במאמר זה נבין את התהליכים המקבילים שקורים, נדבר עם “מבוגרות טכנולוגיות” שמצליחות להתגבר על הפחד מהעולם הווירטואלי, וננפץ מיתוסים בנושא הדיגיטל. בגדול – אין מה לפחד

כבר נולד האדם שיחייה 200 שנים

בעשור האחרון, מצב ההזדקנות בעולם משתנה. כל שנה נרשמת עלייה מחודשת בתוחלת החיים של בני האדם. מחקר שנעשה לאחרונה מעיד על כך, שכבר נולד האדם שיגיע לגיל 200. תוחלת החיים בעולם עולה כל שנתיים וחצי – בשנה, זאת בזכות טכנולוגיות מתקדמות, האצה במדע ומוחות אנושיים מבריקים. בנוסף, גם השימוש בטכנולוגיה עולה מדי יום. זה לא סוד שהעולם נמצא בתהליכי האצה  טכנולוגית מתקדמת. הטכנולוגיה הפכה להיות חלק בלתי נפרד מחיינו, בכל ההיבטים. הטלפון, המצלמה, הטלוויזיה – כל הטכנולוגיות שכבר היכרנו והתרגלנו אליהן נעשו משוכללות יותר ודיגיטליות יותר.  את מקום האנשים שנתנו לנו שירות מחליפות אפליקציות – כך למשל בשירותי הבנק ושירותי הדואר, ואפילו המכוניות והשעונים כבר מתקשרים איתנו באמצעים טכנולוגיים. ביחד עם התהליכים האלה – נוצר מושג חדש בעולם המשקף את הפחד מטכנולוגיה – טכנופוביה – הפחד מעולמות הדיגיטל, החדשים והלא מוכרים. קשישים רבים חשים רתיעה מפני מסכים ותוכנות וירטואליות חדשות ומנסים להימנע משימוש בהם. הפחד יכול לנבוע מתחושת כישלון, אך ברוב המקרים מדובר בחרדה מהלא-נודע.

ניפוץ מיתוסים על שימוש בטכנולוגיה הגיל השלישי

אז למה זה קורה?

הגיע הזמן לנפץ את המיתוס הראשון – לא רק זקנים חשים פחד מטכנולוגיה. הטכנופוביה היא תופעה פסיכולוגית עולמית, המשפיעה על כלל האוכלוסייה. הפעם הראשונה שנרשמה “טכנופוביה” הייתה בשנת 2000, כשהרשויות והשלטונות הזהירו מפני “באג 2000” הממשמש ובא. טכנולוגיה לא חייבת להוביל לניכור ולחוסר חברתיות. למעשה – העולם הווירטואלי גילה משהו מאוד מעניין על האנושות: בני האדם הם יצורים חברתיים. רוב השימוש האינטרנטי – נעשה על מנת לתקשר בין אנשים. כך שדווקא טכנולוגיה תעזור לכם להישאר מעודכנים, לשמור על קשר עם בני המשפחה ולהפיג את הבדידות.

טכנולוגיה זה כבר לא בשבילי

למרות כל מה שכתבנו, עדיין הרתיעה הגדולה ביותר של בני הדור השלישי מטכנולוגיה, נובעת מההרגשה שטכנולוגיה זה לא בשבילם. אנחנו כאן כדי להוכיח לכם אחרת.

הכירו את עדנה

עדנה ביבר, דיירת “גן בעיר”, אמנית ויוצרת טכנולוגית, עובדת עם תוכנות עריכת תמונות ויוצרת בעולמות הווירטואליים.
“למדתי את זה במסגרת שיעורי מחשב ב’גן בעיר’. המורה ראה את הציורים שלי על הקיר, והציע לי להתנסות בתוכנת הפוטושופ. בעזרת הדרכה קצרה שכללה רישומים רבים במחברות, הצלחתי לעשות המון עבודות עריכה בתוכנה. הכי אהבתי לערוך תמונות של הנכדים שלי ולשלוח להם. בהמשך ערכתי גם גלויות שנה טובה וחג שמח.

ניפוץ מיתוסים על שימוש בדיגיטל בגיל הפרישה
ניפוץ מיתוסים על שימוש בדיגיטל בגיל הפרישה

באחד הימים, כשהנכדה שלי הייתה בת 9, הבן שלי שלח לי תמונה של כל הנכדים. שני הנכדים מחייכים, אבל הנכדה עשתה פרצוף, אז לקחתי על עצמי פרויקט – לגרום לה לחייך בעזרת הפוטושופ. זה כל כך הלהיב אותי, מה שהמחשב מאפשר לי לעשות, התחלתי לשבת ולהתעמק עוד ועוד בתוכנה והבנתי שאפשר לעשות היום אמנות בעזרת המחשב! ביקשתי מהבן שלי שישלח לי תמונה נוספת של הבת בלבד – כאשר היא מחייכת, והתוצאה הייתה פשוט מדהימה!” עדנה היא דוגמא חיה לכך שטכנולוגיה יכולה לעזור לתעסוקה, לשמור על הקשר המשפחתי ולמנף את היכולות והכישורים של בני הדור השלישי.
בנוסף, טכנולוגיה יכולה לעזור לכם להישאר מעודכנים, לשמור על סדר וארגון ולהיות כלי יעיל בביצוע משימות.

הכירו את איה

איה אדר, דיירת “גן בעיר”, אוהבת להישאר מעודכנת בעזרת המחשב והטלפון הסלולרי.

“אני אוהבת לקרוא בגוגל חדשות, אני משתמשת בתיבת הדואר האלקטרוני, ואני לעתים משתתפת גם בשיחות זום מעניינות. יש לי ידע טכנולוגי מאוד גדול. אני מבין הראשונות שהחליטה להכניס מחשב הביתה, אי שם בשנות ה-90. יש לי טלוויזיה וממיר ואני יודעת להקליט את התכניות האהובות עליי, בזמנו ביליתי זמן רב בפייסבוק, אבל החלטתי שזה היה קצת יותר מדי בשבילי אז הפסקתי איתו.

לסיכום – טכנולוגיה לא חייבת להיות מפחידה. אנחנו רואים שינויים רבים שנעשו באורח החיים שלנו בעקבות הכנסת המסכים לעולמנו.
הטכנולוגיה יכולה לשפר את אורח החיים שלנו, החל מגלישה באינטרנט וצפייה בנכדים או בילדים ברשתות, התעדכנות בחדשות, עיסוק באמנות או השתתפות בפורומים לגיל הזהב – והכל במרחק נגיעה.
ב”גן בעיר” מתפתחת “קהילה דיגיטלית” שמטרתה להנגיש את הכלים הטכנולוגיים לכולם, בקלות ובכיף.  משיעורי מחשב ועד הדרכות על אפליקציות כמו ווטצאפ ומצלמה דיגיטלית.
כמו שאמרנו – אין סיבה להימנע מהטכנולוגיה.
אפשר ללמוד הכל גם בגיל מבוגר, ועדנה ואיה הן ההוכחה לכך.