משחקי חשיבה לשיפור מצב הרוח - חוויה מעצימה לגיל השלישי

כמה פעמים כבר שמעתם את הנכדים שהגיעו לבקר אומרים את המשפט הידוע “עצוב לי”, “משעמם לי”?!…בקיץ, בחורף, באביב שכבר ‘מתדפק’ אצלינו – נראה שאין עונה בשנה בלי ‘תלונות’ על שעמום ו/או שאלות בנוסח “לאן הולכים היום, מה עושים מחר, לאן נצא, מה נעשה”? בטח ובטח בתקופות של חגים וחופשות.
אז זהו, סבא וסבתא יקרים, יש לזה פתרון: מסתבר שיש טרנד סוחף של חזרה למשחקי קופסא ולמשחקי חשיבה. כנראה שתקופת המלחמה, הימים הקשים שעברו (ועדיין עוברים) על אלפי משפחות בישראל, ובעצם על כולנו, מחזירים אותנו אל איזשהו צורך של התכנסות פנימה, אל איזשהו ‘ביחד’ ישן וטוב. משחקי חשיבה הם כלי מעולה לייצר ‘ביחד’ שכזה ולשיפור מצב הרוח.

שחקי אותה סבתא, Fake it till you make it!

ניקח לרגע רברס לשנות ה-70 במהלכן כמעט בכל בית בישראל כיכבו משחקי ‘מונופול’ ו’מה במשבצת’ וניזכר איך פתיחה שלהם על השטיח או על השולחן היו חלק מתמונה משפחתית טיפוסית, חלק מ’ביחדנס’ ישראלי, סוג של מדורת שבט. אותו הדבר עם משחקי קלפים. רבים מאיתנו זוכרים את סבא וסבתא בסופ”ש משחקים קלפים עם חברים, או עם השכנים בדלת ממול. גם קלפים הם סוג של משחק חשיבה, וקרקע פורייה לסיפורי סבתא וסבא😊.

משחקי חשיבה בכלל הם כלי נפלא להעביר זמן איכות עם הנכדים, לקירוב לבבות, לפעילות חברתית, לעבודת צוות, להתפתחות אישית, לפיתוח הדמיון, לשיפור הזיכרון. הם מהווים קטליזטור לפיתוח תחרותיות והישגיות, יכולת עמידה ביעדים, חשיבה יצירתית ועוד שלל תכונות ומצבים שעובדים על ‘בלוטות ההנאה’, העונג והכיף.

ההתכנסות סביב משחק חשיבה מהווה סביבה שמייצרת רב-שיח, צחוקים, תחושה של אחווה, שאפשר ‘לשחרר מצברים’ ולהתמסר לתענוג, וזה אפילו משתפר עם משלוח של פיצה משפחתית או עוגה תוצרת סבתא או עם פופקורן באריזה מוגזמת. יתרון נוסף של משחקי חשיבה הוא שלא חייבים לשחק איתם רק בבית, שאפשר גם לקחת אותם לטיול, לפיקניק, לשחק איתם במועדון בדיור המוגן, בדירה הפרטית או על המרפסת בדיור המוגן, אפשר לקחת אותם לביקור אצל חברים/בני משפחה – לכל מקום שמתחשק. ש’מתשחק’ לכם😊וללא הגבלת מיקום, זמן או גיל.

משחקי קופסא לחשיבה מחוץ לקופסא

אין ספק שהנכדים שלכם, ילדי ישראל עשו דרך ארוכה במסע שהעביר אותם מ’דור המונופול’ ל’דור הפורטנייט’. אין ספק גם שמשחקי קופסא מעודדים חשיבה מחוץ לקופסא לא פחות ממשחקי מחשב בטכנולוגיה מתקדמת. מחקרים מוכיחים שמשחקי חשיבה משפרים מיומנויות ומשפרים מצברוח, מרחיבים דעת ומחדדים את האינטלקט גם בקרב בני 3 וגם בקרב בני 70 פלוס. כל כלי שמניע אותנו לחשיבה, לתכנון, למהלכים קדימה, לשאלות, לתשובות, לפלס דרכים חדשות, לשיח, לרב-שיח הוא גורם חיובי, ‘מאיץ חלקיקים’ יעיל, בוסטר של מצב רוח טוב. מומלץ שתזמינו את הנכדים לאיזה שעתיים בשבוע למשחק זיכרון, שיתנתקו קצת מהרשתות החברתיות, מהטיקטוק ומ’האינסטוש’ ופשוט יפתחו איתכם משחק קופסא/משחק חשיבה ו’יצללו’ לתוך הכיף שחוויה כזו יכולה להעניק.

משחקי חשיבה ב"גן בעיר"

גלי, מנהלת התרבות ב’גן בעיר’, מודעת לחשיבותם של משחקי החשיבה ולאהבתם של הדיירים למשחקי חברה ודואגת לתת כמה שיותר זמן בתוך שלל פעילויות הפנאי למשחקי חשיבה ומשחקי חברה.
החל מבינגו ומשחקי רמי קיוב שמתנהלים בוקר וערב בלובי הבית ובאזור המשחקים שליד הבריכה,

דרך שיעורי ברידג’ עם מויש (שחקניות הברידג’ שלנו משחקות מתי שרק אפשר, בערבים, בבקרים, בתוך הדירות עם חברות, או במועדונים מחוץ לבית באליפויות. ממש מעוררות השראה).

גליה, שמפעילה את מועדון הבוקר ואת חוג הבינגו התגלתה גם כמורה מופלאה לפיצוח חידות היגיון, ופעמיים בשבוע מנחה חוג מבוקש במיוחד לחידות היגיון.

בקומה 9, שהיא קומת הפעילויות של הבית יש גם מחשבים לשימוש הדיירים, ובכל זמן ניתן לראות דיירות משחקות מול המחשב שח-מט או סוליטייר.

בנוסף לכל אלה, בכוננית העץ הגדולה ברחבה שליד הבריכה יש שלל משחקי קופסה לכל המשפחה, כך שגם עם הנכדים ניתן לשחק ביחד דומינו רגיל או דומינו משולשים, שש בש ושחמט, מונופול או רביעיות.


אז עכשיו, במקום לשקוע  בדכדוך מול החדשות בטלויזיה, מומלץ בחום להרמת מצב הרוח ש’תתבייתו’ לכם על אחת האופציות עם הנכדים, עם הילדים או עם חברים😊 ותתחילו לקצור צחוקים וכיף.

למקומות, היכון, שחקו אותה!