משחקי חשיבה לשיפור הזיכרון

מי מאיתנו לא זוכר את ‘משחק הזיכרון’ פרוס על השטיח או על השולחן, משחק של בילוי בשעות הפנאי, סוג של זמן-איכות עם אמא, אבא, סבתא, סבא ו/או חברים?! נראה שהמשחק הזה הוא חלק מילדות קלאסית של כל ילד וילדה בישראל, כמו גם ב’גיל השלישי’. בעבר קראו למשחקים מהסוג הזה “משחק זוגות” ו”משחקי חינוך לפעוטות”. בעבר משחקי הזיכרון ‘ישבו’ בקופסת קרטון עם קלפים/כרטיסים צבעוניים, היום נוספו להם משחקי זיכרון בפורמט דיגיטלי אינטראקטיבי, כאלה שמשחקים בהם במחשב/בטאבלט/בסמארטפון, משחקי חשיבה-זיכרון באפליקציות בסלולר, ועוד.

משחק-זיכרון קלאסי היה ועודנו דרך חווייתית מעולה ויעילה לשיפור הזיכרון גם בגיל השלישי, להעשרת ידע כללי, לפיתוח כושר ריכוז ולמידה, לפיתוח חשיבה, יצירתיות, כישורי שפה, דמיון, אסוציאטיביות, תפיסה חזותית, וכמובן דרך נפלאה לבלות זמן איכות עם הנכדים. אין הגבלת גיל על משחקי זיכרון, כולם אוהבים לקחת חלק בחוויית המשחק!

"הפוך גוטה, הפוך" - מציצים בקלפים

משחק הזיכרון יכול להוות חוויה כיפית למשל עם הנכדים. כשמדובר בילדים סביב גילאי 3-8 הם פשוט מתים על משחקים מהסוג הזה וגם ממש מאושרים על עצם ההזדמנות לנצח את סבא וסבתא😊.
גם אם אתם דיירים בדיור מוגן, אין כאן ‘אופרציות’, לא צריך לנסוע לג’מבורי או ללונה פארק הקרוב, אפשר לפתוח את קופסת המשחק ופשוט ‘להשתלט’ על השטיח או על השולחן בפינת האוכל ולהתחיל ליהנות.

אפרופו זיכרון, רק להזכירכם...

מהלך המשחק עצמו דומה בכל משחקי הזיכרון: מניחים את הקלפים הפוכים (כשפניהם לא גלויות) וכל אחד מהמשתתפים בתורו הופך קלף שהוא בוחר מתוך הפריסה, כך שפני הקלף נחשפים ומתגלים לכל. המטרה היא לאתר את ‘הבן זוג’ של הקלף המתאים, כלומר לזהות את כל זוגות הקלפים. השחקן שמצליח ‘לשדך’ כמה שיותר זוגות-קלפים בהתאמה הוא השחקן המוביל.
כל תהליך המשחק מפתח מאוד את יכולת ‘השליפה’ ומחדדת את הזיכרון הוויזואלי – מהלך חשוב מאוד גם בגילאים המתקדמים. אם תרצו, סוג של תרגול למח, לא פחות מתשבצי היגיון.

משחקים לשיפור הזיכרון

בקטגוריה של משחקי זיכרון יש מגוון עשיר, הנה חלק מהנפוצים שבהם: משחק זיכרון חזותי, משחק זיכרון לילדים, משחק זיכרון חגי ישראל, משחק זיכרון חיות, משחק זיכרון אותיות וראשית קריאה, משחקי זיכרון למבוגרים, משחק זיכרון בעלי חיים, משחק זיכרון פירות, מדעים, ועוד.
יש משחקי זיכרון/משחקי חשיבה ל-2 משתתפים ומעלה, יש כאלה שאפשר לשחק ממש בקבוצה גדולה, ואפילו להפוך את החוויה לאירוע חברתי.

אפילו דרך הסלולרי שלכם אתם יכולים להוריד אפליקציות של משחקי חשיבה ומשחקי זיכרון. גשו ל”חנות האפליקציות” והורידו משחק מילים, משחק בלשי, או משחק מתמטי, להנאתכם בכל זמן.

הנה דוגמאות ספורות לאפליקציות של משחקי זיכרון וחשיבה:

משחקי זיכרון – מגיל שנתיים ועד 70 פלוס

מה שיפה במשחק הזיכרון הוא שאפשר לשחק בו מילדות ועד זיקנה.
אלפי בתים בישראל נותנים לו מקום של כבוד. מחקרים מוכיחים שמבוגרים שמרבים לשחק במשחקים מהסוג הזה שומרים על רמה קוגניטיבית גבוהה ועל זיכרון טוב. כך גם לגבי ילדים: מי שהרבו בילדות לשחק במשחקי זיכרון פיתחו כישורי שפה מרשימים, יכולות קוגניטיביות מפותחות ויכולת-למידה גבוהה. ללא ספק, מדובר בחוויה מעשירה שתורמת להתפתחות האישית בכל גיל.
יש מי שמכניסים אותה למושג ‘אימון מח’ שמקובל היום בקרב מאמנים, מטפלים ופסיכולוגים רבים.

כמה עולה משחק חשיבה לשיפור הזיכרון?

תלוי איזה משחק אתם קונים, ההיצע גדול ומגוון.
טווח המחירים של משחקים מהסוג הזה נע בין 30 שקלים ועד ל-100 שקלים ויותר.
יש משחקי זיכרון שעשויים מקרטון, מעץ, מפלסטיק, עם לוח גדול (או קטן) עם קלפים מסוגים שונים, יש תוצרת ישראל ויש משחקים מתורגמים/מותאמים מחו”ל, כך שאפשרויות הבחירה ‘ישחקו לפניכם’ ככל שתרצו. כאמור

 לזיכרון, היכון, צאו!  שחקו אותה!