חשיבות הקהילה בגיל השלישי

שיחה עם הרווה פרנק, מנכ''ל "גן בעיר"

הרווה פרנק, מנכ”ל גן בעיר, מאמין שהקהילה מהווה מרכיב חשוב ביותר ברווחתם של בני הגיל השלישי.
הרווה מספר שהתמונה העולה ממחקרים רבים שנעשו, מצביעה על הנושא החברתי כגורם מאריך חיים.
ככל שאדם מרבה להשתתף באירועים חברתיים, הוא שומר על חיוניות ופעילות מנטלית ופיזית, הוא נחשף לגירויים וממשיך להתפתח.
לעומת זאת, כאשר אדם מצוי בבדידות בביתו ונפגש עם אנשים בתדירות נמוכה, עולמו מצטמצם, פעילותו מתמעטת והוא דועך.

כיצד לדעתך תורמים החיים בקהילה בדיור מוגן לבני הגיל השלישי?

כשאדם מחליט לגור בדיור מוגן, הוא שומר על עצמאותו ועל קשריו החברתיים מצד אחד: הוא בוחר את הבית בו יגור והוא יכול להמשיך לארח את בני משפחתו בדירתו שבדיור המוגן. מצד שני, יש בדיור המוגן קהילה גדולה ומגוונת של אנשים בני גילו, איתם הוא יכול להיפגש בלובי, בחוגים, בפעילויות ובטיולים. החיים בקהילה מספקים אתגר אינטלקטואלי ומאפשרים לדיירים לקשור קשרים חברתיים חדשים. יתרון נוסף של החיים בדיור מוגן הוא האפשרות להמשיך להיות פעיל  לטייל, לעסוק בפעילות ספורטיבית, לחדש עיסוק בתחביבים ישנים ולאמץ תחביבים חדשים, לרקוד ועוד. כדי ליהנות משפע הפעילויות האלו כל שהדייר נדרש לעשות, הוא לצאת מפתח דירתו, ללא מאמץ, ללא חששות ומבלי להסתכן.

על פי הרווה, המעבר לדיור מוגן מאפשר לדייר לפתוח ב”קריירה חדשה”, ללמוד דברים חדשים, ליצור קשרים חברתיים חדשים, לתרום מהידע שלו לקהילה ובעיקר – להמשיך ליהנות מהחיים.

מה תכניותיך לטווח הרחוק לגבי חיי הקהילה בגן בעיר?

 אני מציב לעצמי שתי משימות עיקריות לגבי קהילת הדיירים בגן בעיר:

  • המשימה הראשונה – חשוב לי לאפשר לכל דייר שמגיע לגן בעיר לחיות ברווחה המירבית, גם אם מצבו משתנה ומתדרדר. הייתי רוצה לאפשר לכל דייר את מסגרת התמיכה לה הוא זקוק כדי לחיות ברווחה גם כשמצבו איתן וגם אם חלילה יחול שינוי לרעה במצבו.
  • המשימה השנייה – לספק לדיירים המגיעים לכאן אתגרים וגירויים שימשכו אותם להמשיך להיות פעילים, לצמוח, להתפתח ולשמוח.

    לדוגמא: עד היום הדיירים יצאו רק לטיולים של יום או חצי יום. אתגר, מבחינתי, זה להוציא קבוצה גדולה של דיירים לטיול בן יומיים. אני מקווה לממש את החלום הזה עוד השנה!

מה האתגרים המיוחדים שאתה רואה בהקשר של חיי הקהילה בדיור מוגן?

אחד האתגרים העיקריים של מי ששוקל את המעבר לדיור מוגן הוא להתגבר על תפישות ואמונות שקשורות ביחס לזיקנה. 
לפעמים זו תפישה שמקורה בתרבות המשפחתית, ואנחנו שומעים אמירות כמו “אצלנו לא שולחים הורים למקומות כאלה” או אמירות שמבטאות תחושה שדיור מוגן הוא מקום בו הזקנה, התשישות והדמנציה מאוד נוכחות.
זה נושא שקשה מאוד לאנשים להתמודד אתו בעיקר כי הוא מפגיש אותם עם הפחדים הכי עמוקים שלהם.

ב”גן בעיר” חשוב לנו לתת לאנשים את ההרגשה, שהזקנה אינה בושה או משהו שיש להחביא אותו ולהסתתר מפניו ולכן איננו מתכחשים לקשיים ולהתדרדרות או לאלו שחווים אותם.

בד בבד, חשוב לנו להעביר את המסר, שבני הגיל השלישי יכולים וזכאים לנהל חיים פעילים ומלאים ושאנחנו עושים את כל המאמצים לאפשר לדיירי גן בעיר להמשיך להיות פעילים וליהנות מהחיים ואפילו לצקת בהם משמעות חדשה. האתגר הוא להעביר בו זמנית את שני המסרים החשובים הללו.

מה היית רוצה להוסיף לקהילה בגן בעיר?

השאיפה שלי היא לאפשר לכל דייר איכות חיים מקסימאלית. אני אשמח להוסיף כל פעילות וכל דבר שיוכל לשפר את חיי הדיירים. אנחנו עושים כל העת מאמצים לשפר ולדייק את המענה שאנחנו נותנים לדיירים. למשל, 30% מהדיירים בגן בעיר הם גברים. גברים נוטים יותר להתבודד בחדרם מול ערוצי הספורט במסך הטלוויזיה וממעטים להשתתף בחוגים ופעילויות. לכן יזמנו בגן בעיר את “הפרלמנט”, מפגש שבועי בו הדיירים הגברים נפגשים. המפגשים מועברים על ידי מנחה, ונהיו מאוד פופולאריים בקרב דיירי גן בעיר. זו דוגמה ליוזמה שעבדה טוב והביאה לשיפור באיכות חייהם של הדיירים. כאשר יוזמה מסוימת לא עובדת, אנחנו בודקים כיצד אפשר לשנות ולשפר. המטרה שלי כשאני מגיע בבוקר לעבודה היא שהדיירים ישמחו ויחייכו, שיהיה להם טוב פה.

האם יש מסר נוסף שהיית רוצה להעביר?

חשוב לי, שכל דייר ירגיש חופשי להביע את דעתו בכל נושא וגם להעביר ביקורת.
כאשר דייר מביע את הביקורת שלו על משהו, אנחנו יכולים לבדוק איך אנחנו יכולים להשתפר ולהשתדרג.

בזכות תפישת העולם שלנו שדוגלת במדיניות “דלת פתוחה”, דיירי ודיירות גן בעיר יודעים שהם ובני משפחותיהם מוזמנים למשרדי בכל עת ויכולים להביע את דעתם בכל נושא, בין אם זו תלונה או תודה, נושא כללי או שיתוף אישי.
המשובים הכנים של הדיירים ובני משפחותיהם מאפשרים לנו לשפר את השירות והמענה שאנחנו נותנים לדיירים.