גמישים לשינויים

היתרונות של יוגה בגיל השלישי

סיגל ביבר

מטפלת ביוגה-תרפיה ומדיטציה

מורה ליוגה ומכשירה מורים

מרצה לפילוסופיה מעשית ויישומית של היוגה

גמישים לשינויים על יוגה בגיל השלישי

מהם היתרונות של היוגה ומדוע כדאי לתרגל בכל גיל?

 

בשנים האחרונות, ברפואה המערבית המודרנית, מכירים יותר ויותר במה שהרפואה המזרחית הבינה מזמן – ישנו קשר בין המצב הגופני של האדם למצבו הנפשי. רופאים ובעלי מקצוע מסכימים על כך שגוף ונפש – אחד הם, וכאשר הגוף שלנו עובר שינויים – גם הרווחה הנפשית שלנו מושפעת מכך ולהפך. 

אז מה קורה כאשר הגוף שלנו עובר שינויים הנובעים מגילנו? איך הדבר משפיע לנו על מצבנו הנפשי ולמה יוגה יכולה דווקא לעזור לנו להתמודד עם ההתבגרות הטבעית של הגוף שלנו?

מהי יוגה ?

יוגה, היא דרך שלמה לשחרור מסבל, לחיים מלאים והגשמה עצמית. להולכים בדרכה, מגוון שיטות אימון וטכניקות שאחת מהן היא תרגול גופני שמקורו בהודו הרחוקה. האימון כולל אלמנטים נפשיים, רוחניים ומדיטטיביים.

משמעות המילה “יוגה” בסנסקריט, היא “חיבור”.

על פי פילוסופיית היוגה, בעזרת  התרגול (גוף , נשימה והכרה)  אנו יכולים לטפח  מצב תודעתי שלו ורגוע, להגיע לרווחה נפשית, ולהיטיב את מצבנו ואת מערכות היחסים בחיינו. למעשה אנו מפתחים גמישות וחוסן – גם בגוף וגם בנפש. יוגה היא מסע פיזי, נפשי ורוחני שמטרתו להרגיע את תנודות ההכרה, ודרכו המתרגל מקבל כלים להתמודד עם הקשיים האישיים שלו.

אל היוגה הגעתי מתוך משבר. הבן שלי היה חולה בסרטן, הוא היה בן 4, וגסס מהמחלה. כשהבנתי שהאובדן צפוי – חיפשתי דרך לעזור לעצמי להתמודד עם הסיטואציה. פגשתי ביוגה והיה לי ברור – העבודה שאני עושה על המזרן מחלחלת לכל תחומי החיים שלי, למצב הרגשי שלי, לאיזון הנפשי שלי ולגוף שלי. וזה כמובן משפיע גם על המשפחה שלי.

הסיפור הזה, ודומים לו, נפוץ מאוד בקרב מתרגלים ומתרגלות שאני פוגשת. פעמים רבות, אל תרגול היוגה מגיעים מתוך מצוקה ומשבר. בריאותי, גופני, פיזי או נפשי, אובדן, גירושים, פיטורים, ועוד. מאחורי התרגול, כאמור, ישנה  פילוסופיה שלמה שלוקחת אותנו צעד אחר צעד ממצב פיזי/נפשי קשה אל עבר רווחה ושלווה. 

הגוף הוא הנדבך ראשון שעובדים איתו. באמצעות העבודה על המזרון וחקירת הגוף, אנחנו מפתחים גישה לחיים. גישה וחשיבות של התמדה, הדרגה, התבוננות, הכרה ותודעה. בזכותה, אנו מצליחים לקבל ראייה נכונה של חוקי החיים וחוקי הטבע.

יוגה בגיל השלישי

זהו אינו סוד שגוף האדם, בתהליך טבעי, הולך ומאבד מגמישותו, משריריו ומכוחותיו.

בלי גוף בריא, חסון וגמיש – לעתים אנחנו מרגישים ונעים פחות טוב בעולם.

היוגה יכולה לעזור לנו להאט את תהליך ההזדקנות, ולשפר את איכות החיים הנפשית והפיזית שלנו. וגם לקבל את הזדקנותנו.

איך היוגה יכולה לעזור?

לתרגול יוגה ישנם יתרונות רבים, ובגיל השלישי היא אפילו חשובה יותר. הנה כמה דברים שכדאי לדעת על יוגה:

  • תובנות בהירות על העולם: ביוגה ישנו עיסוק בשאלות קיומיות המטרידות את האדם עוד מראשית ימיו. “מי אני? בשביל מה באתי לפה? מה התכלית של כל זה?” ועוד. בשל ההאטה הטבעית בגיל השלישי, יותר ויותר אנשים מחפשים תשובה לשאלות מהותיות אלו. היוגה במקרה כזה, מהווה שער לעולמות של חקירה, מענה על שאלות קיומיות, וראייה ברורה יותר של המציאות, טבע האדם והחיים שלנו כאן. כשמבינים את חוקי הטבע, מתייחסים פחות בדרמטיות לכל מיני דברים טבעיים שקורים לנו בשל היותנו בני אדם.
  • התמודדות עם הבדידות: היציאה לפנסיה יכולה להיות מבלבלת. בהתחלה, זוהי תקופה טובה אצל רוב האנשים. הילדים יצאו מהבית ויש יותר פנאי לעיסוקים אישיים. בהמשך, ישנם אנשים שפנאי נהיה מאיים או מרתיע עבורם, בשל תחושת הבדידות. בנוסף, הזיקנה והבדידות יכולות להוביל לעתים לדיכאון וחרדות מהמוות. היוגה היא כלי שיכול לעזור לנו להתמודד ולהגיע לרווחה נפשית. איפה שיש תנועה – יש חיים. כאשר אנחנו נעים בתרגולי היוגה – אנחנו מזרימים אנרגיה. התנועתיות משפרת את מצב הרוח בנפש – וכך גם בגוף.
  • קבלה ונוכחות: היוגה עוזרת לנו לקבל את מה שקורה עכשיו ולהיות נוכחים ברגע. בעידן הסמארטפונים והסחות הדעת, הקשב שלנו מפוזר למקומות רבים, מה שיכול לגרום למצבים של תאונות ופציעות. היוגה מלמדת אותנו להיות מרוכזים, נוכחים, ולרכז את תשומת הלב שלנו לדבר אחד – לעצמנו.

היוגה לימדה אותי לקבל את מה שעובר עליי באותו הרגע. היא עוזרת לי להתמודד עם כאב וסבל, ולהבין שאלו מצבים טבעיים, חלק בלתי נפרד מהחיים.

בגיל השלישי, פעמים רבות יכולות להציף אותנו תחושות קשות, הן במובן הפיזי והן במובן הנפשי.

תרגול יוגה יעזור לנו להתמודד ברגעים כאלה, לחוות פחות בדידות ולהגיע למצב של חוסן ואיזון רגשי וגופני

ואולי גם להאט את תהליך ההזדקנות.