בואו להכיר את יורם ניב, הדבוראי האחרון (כמעט)

יורם ניב (85) ואשתו רותי (82)  הגיעו לגן בעיר באביב 2022. בדירתם האהובה בתל אביב היה להם נוף לים, אבל עבודות הרכבת הקלה והיעדר המעלית גרמו להם לחפש פתרון בדיור מוגן. הבחירה בגן בעיר הייתה קלה לדבריהם – מקום סימפטי, אינטימי, בעל אווירה משפחתית, עם דירות מרווחות מספיק ובמיקום מרכזי. ליורם סיפור חיים מעניין שהוא שמח לחלוק איתנו.

הדבוראי האחרון

המילה דבוראי הוא עברות שעשתה נעמי שמר למילה “כוורן” שהיא לא אהבה את צילצולה המזכיר “קברן”, ומדובר, כמובן, במי שמגדל דבורים. יורם עסק בגידול דבורים כתחביב כל חייו, ונחשב לאחד מאחרוני הדבוראים הקטנים בארץ. היום אפשר למצוא רק בעלי מכוורות גדולות, המחזיקות אלפי כוורות למטרה מסחרית. את הדבש מהכוורות שלו יורם נהג לחלק לחברים במתנה.

אימו של יורם למדה דבוראות באוניברסיטה בפולין, וממש לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה היא החליטה לא להמשיך ללמוד אלא לעלות לארץ כחלוצה. בארץ היא פגשה את אביו של יורם והם התחתנו וגרו במושבה הקטנה מגדיאל. הם גרו בקצה המושבה ובשטח האחורי של הבית החזיקו כ-40 כוורות. חלק מהדבש נמכר כתוספת הכנסה וחלקו שימש להעשיר את התזונה של בני המשפחה.

יורם נולד לתוך גידול הדבורים המשפחתי, ומגיל 5 היה מסייע לאביו בטיפול השבועי בכוורת: יורם היה מחזיק את מפוח העשן המכני, שבתוכו בערה חתיכת בד יוטה, בזמן שאביו היה פותח את הכוורת ובודק אותה.

רותי פוגשת את ההורים של יורם


יורם היה המדריך של רותי בצבא, וכדי להרשים את יורם, רותי סיפרה לו שלמדה דבוראות וקיבלה ציון 10. יורם היה בטוח שהוריו יאשרו בחורה כזו, והביא אותה להכיר אותם. בצהרי השבת, לאחר הארוחה, יצאה המשפחה כולה אל החצר האחורית, לכוורות. אביו של יורם רצה לבחון את רותי והציג לה חלת דבש נגועה במחלה, ושאל אותה לדעתה. רותי שיבחה את מראה הדבש, ולאחר מכן נאלצה להודות שאמנם למדה דבוראות, אבל הציון שלה היה 10 מתוך 100.

ליום ורותי 3 ילדים ו- 6 נכדים. הילדים לא ירשו את חיבתו של יורם לדבורים, אבל מדי שנה הוא מגיע למסגרות החינוכיות של נכדיו כדי להעביר פעילות לקראת ראש השנה. הוא מראה לילדים את חלת הדבש ומדגים להם את פיזור הדבורים על ידי העשן ואת פעולת הרדייה, ומלמד אותם מהו טעמו של דבש טהור מהכוורת.

יורם שירת שנים רבות כקצין במשטרה, ועד לפני כשנה עוד היה מטפל בכוורות של חבר. הוא פעיל בקבוצת הווטסאפ “מגן דבורים אדום” שמצילה נחילי דבורים שמגיעים בטעות לתוך הערים בנדידת האביב, ואף לקח חלק בהצבת 50 כוורות ריקות בתל אביב למשיכת הדבורים אליהן.

עכשיו הם כאן, בגן בעיר, נהנים מקיומו של האקליפטוס מול מרפסת חדרם, ומחכים לאביב, עם הפריחה והדבורים.