'כולנו רקמה אנושית אחת' – פסיפס תרבותי מרתק

אביגייל ברקוביץ’ היא מרצה בכירה בתחומי תרבויות וקהילות מקומיות ובינלאומיות, בעלת תואר MBA מאוניברסיטת ת”א ותעודת הנחיית קבוצות מבר-אילן. היא מעבירה הרצאות וסדנאות למגוון רחב של קהלים, ארגונים וחברות.

בהרצאותיה המרתקות ברקוביץ’ נוגעת בסוגיות שונות חברתיות-תרבותיות, ביניהן: הקשר בין אדם למקום, בין תרבות לשפה, חיי קהילה, קשר בין-דורי, פערים על רקע בין-דורי, דת וקהילה, פולחן, שרטוט מאפייניהן של קהילות שונות בישראל, קדומות ומודרניות (ביניהן: קהילת העבריים מדימונה, הקראים, השומרונים ועוד) נושאים נוספים בהם עוסקות הרצאותיה: השואה וההיבט הקהילתי, השואה והקהילה הבינלאומית (חסידי אומות עולם וכו’) משפחות בישראל, כתות בארץ ובעולם, עלייה וקליטה, פליטים, חגי ישראל בעדות ישראל השונות, קהילת הלהט”ב, תקשורת, תקשורת בינאישית, זיכרון ושכחה, ועוד.

כותרת הגג של ברקוביץ’ לתכנים שעליהם היא מרצה היא: ”תרבויות, אנשים ומה שביניהם”. הרצאותיה מדברות למגזרים שונים, למגוון גילאים רחב, בהקשרים מרתקים ומרחיבי דעת. היא מרצה בפני וועדי עובדים, גמלאים, סטודנטים, בני הגיל השלישי, צעירים ומבוגרים, חברי קתדרות, קהל בחוגי בית, באקדמיה ועוד.

בהרצאותיה היא כמו משרטטת את הפסיפס הרב-תרבותי של הקיום האנושי, כפי שהוא בא לידי ביטוי בישראל וברחבי בעולם. הרצאותיה מתובלות באקטואליה, בהקשרים עכשוויים ועובר בהן כחוט השני המסר של “כולנו רקמה אנושית אחת”.

כל הקהילות מסקרנות, לכולן מאפיינים שייחודיים להן: מנהגים, תפיסות עולם, אמונות ונראטיב-מכונן שלהן. כך לגבי קהילת השומרונים, הקהילה האתיופית, הקראים, הצ’רקסים וכל שאר הקהילות שקיסמן הרב נפתח בפני הקהל בהרצאותיה של ברקוביץ’.

בהרצאתה ב’גן בעיר’, שכותרתה :”הבהאים – רב הנסתר על הגלוי” תספר ברקוביץ’ על קהילה מרתקת, מסתורית, סולידית ורבת עוצמה כאחד, שמתקיימת בישראל מזה שנים רבות בתוך סוג של ‘מובלעת’ משל עצמה, בסביבה ירוקה, יפהפייה, צומחת ומטופחת, שכל מי שפוגש בה זוכה לחוויה ייחודית מעוררת השראה.
הדת הבהאית מקורה פרסי (נוסדה סביב שנת 1844) ושורשיה באסלאם השיעי. בעבר אנשיה כונו ‘באבים’. מרכז התוכן של דת זו הוא השאיפה לשלום בין בני אדם, להתעלות רוחנית ולרמת מוסריות גבוהה. המונח “בהאא אללה” משמעו ‘תהילת האל’.
עיקר כוחה של קבוצה זו הוא בהודו, ודווקא בפרס (ארץ ההולדת שלה) היא די נרדפת, ואנשיה נחשבים שם למי שבגדו באסלאם ‘המקורי’. הבהאים מאמינים באחדות הרמונית בעולם בין שלושת הגורמים המרכזיים: אלוהות, דתות, אנושות. הם בעד הרמוניה בין מדע לדת, מקדמים התנדבות בקהילה, שוויון בין גברים לנשים, שומרים על נאמנות לחוקי הממשלה המקומית, הם נגד מלחמות ואוסרים בתוך קהילתם על השתתפות בכוח צבאי.  

 

בישראל יש לבהאים שני מרכזים הכוללים גנים בהאים יפהפיים, בעכו ובחיפה.
באהה אללה היה ממנהיגי הבהאים בישראל, כתב את ‘ספר הוודאות’, נטמן ליד עכו, מה שהפך מאוחר יותר למרכז שלהם “אל בהאג’ה”, המכונה בפינו ‘גן הבהאים’, ליד עכו.
מאוחר יותר עבד אללה רכש אדמות גם בחיפה (חלקן שימשו בעבר כשטחי צה”ל) וכך הוקם גם המרכז העולמי היפהפה שלהם בחיפה. שני מקדשי הבהאים בישראל הוכרזו כאתרי מורשת של אונסקו.
לאתר של הבהאים בישראל לחצו כאן
בהרצאה של אביגייל ברקוביץ ב’גן העיר’ תשמעו עוד על הקסם הבהאי המסתורי.
לאתר של אביגייל לחצו כאן.